Weg uit La Paz - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Linda - WaarBenJij.nu Weg uit La Paz - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Linda - WaarBenJij.nu

Weg uit La Paz

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 April 2013 | Peru, Cuzco

Dag vriendjes en vriendinnetjes (en ook iedereen die daar niet onder valt),
We lopen een beetje achter met bloggen dus er komen nu 3 verhalen snel achter elkaar aan. Daarnaast hebben we onze waarbenjij geVIPt (met ´t´ want ´t kofschip), als t goed is hebben nu geen reclame meer en betere fotos ofzo...

We beginnen met een feestje in ons hostel. Het zou een latina-night moeten zijn maar gelukkig worden Rubens tango- en marenge-skills niet echt op de proef gesteld. Er komen wel wat latinas op bezoek maar verder wordt er gewone muziek gedraaid. Wel is er nog een leuk spelletje, er staat namelijk er een roulette tafel in het midden van de zaal en het idee is als volgt: Je daagt iemand uit, kiest een kleur (zwart of rood), gooit het balletje in de draaiende tafel en de verliezer moet een shotje drinken. De shotjes zijn behoorlijk ranzig dus Linda laat het afweten na 2x verliezen. Ruben echter, heeft hier zijn verborgen talent ontdekt. Hij daagt een leuke latina uit voor 1 shotje, Ruben wint. Nu voor 2 shotjes, Ruben wint. Voor 3, Ruben wint. 5 shotjes, Ruben wint.... en toen grepen de vriendinnen van het meisje in en dragen haar naar een hoekje ver weg van Ruben... muhahahahaha.

Twee dagen later gaan we quadbiken (rond crossen op een eenpersoonsjeep) naar de Zonvallei. Hoewel de Zonvallei best mooi is, valt ie ondertussen niet meer onder de categorie "bijzonder" (jaja we raken verwend). Het quadbiken is voor ons echter de eerste keer en daarom des te spannender. Gedurende de 3 uur durende tocht durven we steeds harder over de onverharde weg en hoewel we eigenlijk af en toe ingehaald worden door andere quadbikers voelen we ons toch heeeeel stoer. Terug in La Paz worden we plotseling omsingeld door vier mannen met bivakmutsen.... of ze onze schoenen mochten poetsen. Ja, dat mag wel van Ruben. En gedurende ongeveer 30 minuten loopt Ruben met prachtige schoenen door La Paz. Daarna zien ze er weer uit alsof 40 jaar oud zijn.

Die avond hebben alle Israëliërs in ons hostel (en dat zijn er nogal wat) de bar afgehuurd om een Israëlische feestdag te vieren. Eigenlijk zijn we niet uitgenodigd, maar als we in de buurt van de deur komen worden we naar binnen getrokken en krijgen we pannenkoekjes met honing en wodka in onze handen gedrukt. Nou zijn Israëlische feestjes (of in ieder geval deze) iets anders dan de standaard. Om te beginnen is meer dan de helft verkleed als vrolijke arabier (met tulband en al) en ten tweede is iedereen al ladderzat als wij binnenkomen (rond 23.00). Dat heeft natuurlijk gevolgen, het feestje is dan ook om 01.00 afgelopen en de schade is als volgt:
- Dansvloer: ondergekotst en nu vrij glad
- Trap: ondergekotst met een behoorlijke lading spaghetti (moet flinke jongen zijn geweest)
- Wasbak 1 in de mannen wc: vol gekotst en verstopt
- Wasbak 2 in de mannen wc: vol gekotst en verstopt
- de rest van de mannen wc is niet veel beter maar het beeld is wel duidelijk nu

Wederom houden we alles binnen en staan we de volgende dag met knallende koppijn op :-)

In de buurt van La Paz ligt een groot meer genaamd: Titicaca. Hier zou de eerste Inca geboren zijn en dus MOET je het zien. De ideale stad omdat te doen is Copacabana, helaas is deze stad vrijwel onbereikbaar vanwege wegblokkades door de lokale bevolking. We reizen dus maar door naar Puno in Peru waar we een dagtochtje op het meer boeken. Hoewel het een behoorlijk toeristisch tochtje is met compleet anti-spontane volksdansjes en al, is het toch wel leuk. We bezoeken onder andere een drijvend eiland gemaakt van riet waar de lokale bevolking vroeger (en naar eigen zeggen nog steeds) op woonde. We krijgen daar een snelcursus bouw-je-eigen-riet-eiland. Het is super primitief maar wel erg leuk om te zien. Op de weg terug entertainen we de kids aan boord van ons bootje met raadsels en origami. Hebben de ouders ook even rust.

Uiteindelijk reizen we door naar Cusco met een bus die onderweg een aantal "interessante" stops maakt. Een museum :(
Een Inca tempel :D
Hoogste punt in de buurt :|
Lunch met poofy lamas :D
Een Kerk :(

Naar een lange rit komen we aan in Cusco waar de avondturen weer een stuk spannender worden. Maar dat komt in de volgen de twee verhalen.

The good:
- Quadbiken
- Israëlisch feestje (Ruben: whahahahahahaha!)
- Bivakmutsjes in La Paz
- Drijvende eilandjes in Titicaca (Peru)
- Veel muziekbandjes in Peru

The bad:
- Israëlisch feestje (Linda: IIIIIEEEEEUWWWW!!!)
- de grens over met 300 Israëliërs... pfff t heilige land was toch de andere kant op?

@Ans: die lama foetussen brengen geluk als je bijvoorbeeld een nieuw bedrijf of winkeltje start (het verband snappen wij ook niet helemaal hoor)
@Anne: watje! ;)
@Emi: Quadbiken stond dus al op de planning
@de rest: jullie kunnen je bil spieren ontspannen.

• 18 April 2013 - 11:21

Henny:

Hallo ruli
    Daar gaan we met een reactie
    Nog bedankt voor de verjaardag mail
    Het ziet er inderdaad stoer uit quadbiken
    En dan die feestje het is me wel een gezellig boel daar als ik dat zo lees
    Op die knallende kop pijn na dan de volgende dag
    Maar dat schoen poetsen is wel weer grappig
    Doe verder voorzichtig en blijf op je hoede
    Liefs mama

• 19 April 2013 - 09:02

Feodor:

Hallo Ruben en Linda! Heel stoer dat quadbiken :) leuke foto's en qua drinken goed de eer van NL hoog gehouden! ;) veel plezier!
    Adiosoo!

• 19 April 2013 - 14:58

Hanneke:

Hoi Ruben en Linda,

Fijn om weer wat van jullie te horen! Linda helemaal eens: Israëlisch feestje ieuw!! HaHa!!
    Ik schrok wel even bij de zin 'bivakmuts' maar gelukkig viel het mee! ;-) Mooie foto's weer
    Veel plezier verder! En benieuwt naar het volgende verhaal!
    Gr. Hanneke